Du har tappat anslutningen till internet
Du kan just nu inte genomföra några bud eller andra handlingar på hemsidan.
Fjord Selcruiser 27 AK
Årsmodell 1973 (49 år)
Längd 8,23 m (27 fot) + badbrygga
Förhöjd överbyggnad
Volvo 6 cylindrig D47 motor , diesel, så motorbyte är gjort på denn båt.
Billig i drift och lätt att anskaffa reservdelar.
Med rak proppelleraxel och den gör ~15 knop .
Nya batterier , 3 st
Bogpropeller
Hydrauliska trimplan
Kortvågsradio
Plotter
Ekolod
6 bäddar
Gasolkök samt kylskåp
Ifrån vattenlinjen 2,5 meter hög
Kapellet använt 1 säsong ( till sjöss )
Trailer anpassad för båten ingår
Var i vatten senast 2020 därefter förvarad under tak.
Fin i ytbehandling men behöver bottenmålas
Fjord 27:orna tillverkades på 70-talet och börjar alltså bli uppåt 40 år gamla. Då är det viktigt att de har blivit ordentligt skötta. En av de stora farorna är att det sitter gamla motorer i många av båtarna, som i värsta fall sjunger på sista versen.
- Man ska framför allt passa sig för gamla 6-cylindriga bensinmotorer, de drar mycket soppa och det lönar sig inte att skruva på dem om något går sönder, det är väldigt svårt att hitta reservdelar. Då är det bättre med en V8, det är enkel teknik, säger Conny.
Men det allra bästa är naturligtvis att hitta en båt där motorn har blivit utbytt mot en.
- Ett motorbyte på en sån här är ingen lek, det kostar mer än båten är värd. Det är faran med de här gamla båtarna idag, de kostar inte så mycket i inköp, men om motorn rasar så är det fruktansvärda pengar. Det gäller naturligtvis inte bara Fjord 27, utan alla gamla båtar. Jag tror att det är därför de rasar i pris, folk börjar förstå vilka kostnader som kan komma ganska fort.
Fjord 27 har motorn monterad i mitten av båten och rak axel istället för drev. Det är något som innebär både för- och nackdelar.
- Det är mycket billigare med rak axel, man slipper alla kostnader för att underhålla drevet. Man kan också köra sakta och mer ekonomiskt utan att båten börjar slingra sig. Nackdelen är att det är svårare att backa. Om man är ovan vid att köra båt så kan det vara dumt att börja med en båt med rak axel, i alla fall om man inte har bogpropeller, säger Conny.
Utdrag ur Praktiskt Båtägande nr 10 2015
Blinto kundtjänst
info@blinto.se
0470-57 59 00
Du som köpare skall alltid kontrollera objektet vid avhämtning. Eventuella anmärkningar härefter beaktas inte. Om objektet skiljer sig väsentligt från objektsbeskrivningen skall Blinto kontaktas innan objektet transporteras.
Om det i auktionsunderlaget uttrycks att objektet är ett reparationsobjekt, har det ej fått en fullständig kontroll eller provkörning. Objektet kan ha andra fel än de som har beskrivits och detta bör beaktas vid budgivning. Reparationsobjekt kan ej reklameras.
Personbilar och lastbilar med ett uppskattat värde på under 30 000 SEK ses som reparationsobjekt vilket du som köpare får ta med i kalkylen. Säljarna kan inte ta ansvar för vad som händer med ett fordon efter avhämtning då det är omöjligt att veta när ett fordon i den här prisklassen behöver repareras nästa gång.
Alla objekt som auktioneras ut på Blinto.se finns på plats hos ägaren, du som köpare ansvarar själv för hämtning och frakt.
Låna upp till 2 miljoner utan startkostnad, bindningstid eller dolda avgifter. Läs mer
Har du också något att sälja?
Med Blinto säljer du tryggt och smidigt till fler än 110 000 budgivare över hela Europa
Vi kör era maskiner och andra skrymmande saker